Acrylicon Rogaland legger gulv i Asia

I 20 år har de lagt industrigulv. 2016 tegner til å bli det beste året noensinne for Acrylicon på Frakkagjerd.

Haldor Sørgård og Ronny Evertsen er eiere av Acrylicon Rogaland-en av flere avdelinger av et internasjonalt konsern bygget opp av trønderen Bjørn Hegstad. Fra starten i i Trondheim i 1977 har Hegstad etablert virksomhet i 25 land, og etablert eget produksjonsbedrift i det gamle Øst-Tyskland. Selskapet er markedsledende i Norge og for radarparet Sørgård/Evertsen ser det særdeles lovende ut for 2016.

-Vi har hatt en jevn vekst gjennom mange år, men nå har vi sikret oss kontrakter i Korea, som gir oss et kraftig løft, sier Sørgård. Avtaler om legging av industrigulv på plattformer under bygging har ført til at ordreboka er velfylt allerede i januar måned. Verdien er på rundt 25 millioner kroner. Omsetningen de siste årene har ligget på rundt 35 millioner årlig.

Tester heading her

Fram til 2007 var markedet for Acrylicon Rogaland as bedrifter på fastlandet. Fra 2008 gikk selskapet offshore, og det åpnet et nytt og spennende segment. De internasjonale kontraktene Acrylicon Rogaland nå har sikret seg er et resultat av langsiktig arbeid.

-Statoil og DNO er noen av våre største offshorekunder, men vi har god spredning. På land leverer vi til industribedrifter, næringsbygg, butikker, storkjøkken, skoler for å nevne noen. De største kundene våre har en virksomhet der gulvet utsettes for ekstra stor belastning, for eksempel fiskeindustribedrifter sier Sørgård.

Sørgård og Eversen tar oss med over gata til Steinsvik Gruppen for å demonstrere hva de snakker om. I et av produksjonslokalene møter vi Lars Skogen som viser oss rundt og forteller at bedriften fikk lagt nytt gulv av Acrylicon for nøyaktig 10 år siden.

-Vi er veldig fornøyd. Gulvet har holdt seg fint til tross for daglig slitasje fra trucker og jekketraller. Vi kan sikkert holde på i nye ti år før vi trenger å ta en ny runde, sier Skogen.

For Sørgård/Evensen og de 15 ansatte i selskapet ser framtiden lovende ut. Den lille bekymring Sørgård har er om noen på jobben vil klare å slå ham i Hårfagrerittet. Historien vil ha det til at bedriftslederen har lovet en bonus på 5000 kroner for den som sykler fortere enn Sørgård i det populære sykkelrittet.

– Æ trur itj det skjer i år heller, humrer den humørfylte trønderen.

Slitesterkt gulv. Her kjenner produksjonsleder i Steinsvik-gruppen (i midten) og eierne av Acrylicon Rogaland på industrigulvet som ble lagt for 10 år siden.