Acrylicons Jubileumsgave fra Elling Reitan

Acrylicons Jubileumsgave

«Bukkerittet»

Litografi av Elling Reitan, januar 2017

Elling Reitans kunst betegnes gjerne med de tre ordene «mystisk, filosofisk og koloristisk.» Kunstnerisk har Reitan funnet sitt uttrykk i det abstrakte og naturalistiske. Gjerne med elementer fra surrealismen. Fargebruken er typisk dristig og fascinerer et stadig voksende publikum. Inspirasjon til motiv henter kunstneren gjerne fra filosofi og litteratur.

Reitan er en av landets mest populære kunstnere. Blant de mange offentlige og private samlinger som i dag eier noen av hans bilder, kan følgende med fordel nevnes: Slottet, Norges Høyesterett, Regjeringsbygningen og Riksrevisjonen, David Beckham, Bruce Springsteen og Ole Gunnar Solskjær er også lykkelige eiere av Reitans kunst.

Vi i Acrylicon har valgt et bilde av Reitan som vår jubileumsgave fordi han som oss søker det uslitelige og tidløse. Eller som Elling Reitan selv sier:

«Jeg tror tidløshet er stikkordet for min suksess. Jeg unngår trendene og holder på med mitt, og søker nettopp det tidløse.»

Trykkmetoden «litografi» – eller plantrykk som det også heter – baserer seg i korte trekk på at fett og vann avstøter hverandre. Først blir bildet tegnet på en porøs kalkstein eller en litofilm, med et fett litokritt eller med feit litotusj. Steinen blir så fuktet med vann. Når trykkfargen påføres, fester den seg bare til de fettholdige feltene på steinen der fargen i den opprinnelige tegningen sitter. Til slutt overføres fargen til papir i en trykkpresse. Skal litografiet ha flere farger, må hver farge trykkes for seg.

Kunstnerens inspirasjon til dette kunstverket er hentet fra åpningsscenen i Henrik Ibsens Peer Gynt, hvor Peer skrøner til sin mor om en vill ferd på ryggen av en reinsbukk langsetter Besseggen. I Ibsens spektakulære hyllest til denne vår dyrebare naturskatt, heter det blant annet:

«Har du sett den Gjendineggen noen gang? Den er halve milen lang, hvass bortefter, som en hjå. Utfor breer, skred og lider, rakt nedover urder grå, kan en se til begge sider luker i vannene, som blunder, svarte, tunge, mer en trettenhundre alen nedenunder!»

Selv om Peer skrønte til sin mor Åse, syns vi Ibsens lyriske ord slik de er fargelagt av Elling Reitan, en god metafor for Acrylicons djerve ferd gjennom 40 bratte år. År hvor motbakker og medvind har formet og herdet oss til internasjonal suksess og fargerik storhet. En unik suksess som savner sidestykke i en hard, global gulvbransje.

Vi håper du finner glede i vår gave og vil med dette unike litografiet få lov til takke deg for din deltagelse i vårt 40-års jubileum.