Meny

Gulv i parkeringsanlegg på ALNA Senter, Oslo

Stor kundetilstrømning, lekkasjer, betongvann og korte tidshorisonter:

– «Multigrip» løste elegant våre utfordringer

Dette sier senterdirektør Hans Georg Helberg ved ALNA Senter som nylig har fått lagt drøyt tre tusen kvadrat med «Multigrip» på en nyoppusset parkeringsplass. En parkeringsplass forfulgt av problemer.

På Alnabru, midt mellom Oslo Sentrum og Nedre Romerike ligger det store og noe uvanlige kjøpesenteret Alna. Uvanlig fordi det er totalt blottet for moteklær. På senteret finner du derimot det ypperste av faghandels-kjeder. Og da gjerne de største av sitt slag. Samlingen av de ulike butikkene – og størrelsen på dem – gjør senteret unikt. Ikke bare i Oslo, men på landsbasis. Kan det være derfor det gjerne omtales som «mannfolksenteret» både blant de som frekventerer det jevnlig og de som foretrekker å pusle rundt i kø blant møbler og nips på Ikea?

– Vi er landets desidert største faghandels-senter og besøkes av mer enn fem millioner mennesker – som til sammen legger igjen godt og vel to milliarder kroner – i løpet av året. Det som har gitt oss ry for å være noe maskuline i stilen er vel ikke først og fremst sammensettingen av butikker. Her finner du riktignok butikker som XXL Villmark, Maxbo storsenter, Biltema, Lefdal, BilXtra, Claes Ohlson og polet, men også Toys’r us, Barnas hus og Mester Grønn. Nei, det som definerer oss som et manne-vennlig storsenter tror jeg nok heller er det faktum at det er lett å komme seg hit med bil og uansett hva du skal handle så er en av våre 1100 parkeringsplasser alltid i umiddelbar nærhet. Shoppingrunden kan med andre ord gjøres unna lynraskt. Det er nok det gutta setter pris på, sier senterdirektøren.

Én parkeringsplass for alle

De 100 mest populære og sentrale parkeringsplassene er avgifts-regulert. De andre tusen er gratis og fordelt på hele fire parkeringshus. Veisystemet er lagt opp slik at det omkranser senteret. Mellom veisystemet og butikkene ligger parkeringshusene. Om du vil kan du derfor kjøre fra butikk til butikk, parkere under tak og ha minimal gangavstand mellom bilsete og kassaapparat. Det var rett etter oppussingen av ett av disse fire parkeringshusene problemene startet.

– Vi hadde fått lagt nærmere to tusen kvadratmeter med elementstøpte huldekker i betong for å dele ett av parkeringshusene i to etasjer. Men selv etter å ha asfaltert øverste etasje ettertrykkelig, ville taket – eller gulvet om du vil – ikke slutte å lekke. Resultatet var at flere av våre kunder fikk sine biler nedsølt av betongvann. Noe som jo kan være rimelig alvorlig. Vi hadde med andre ord en seriøs utfordring, sier Helberg.

Elastisk, værbestandig og sklisikkert

Etter å ha orientert seg blant de beste av råd falt valget på det sklisikre og værbestandige industrigulvet Multigrip fra Acrylicon. Dette er et elastisk system for områder med store termiske svingninger og tunge mekaniske påkjenninger. På grunn av sin integrerte sklisikring, er systemet spesielt godt egnet for bruk på nettopp parkeringsplasser, gangveier og ramper. Systemet er halvfleksibelt. Derfor er det ikke bare velegnet for utjevning og tetting av sprekker på områder med varierende temperaturer, det herder også i løpet av én til to timer og medfører av den grunn minimalt med nedetid for det aktuelle området hvor det blir lagt.

– Vi er helt avhengig av alle våre parkeringsplasser. Å stenge av 96 parkeringsplasser i lengre tid kan bety et enormt omsetningstap for våre leietagere og er av den grunn mer eller mindre uaktuelt. I løpet av et år har vi kanskje to, tre ørsmå tids-vinduer hvor vi har mulighet for å gjøre små utbedringer. Midten av august til begynnelsen av september er ett av dem. Dette er en periode hvor de store kampanjene ikke har begynt. Å få gulvet lagt og ferdig til bruk, uten risiko for etterhengende dunst av giftgasser i en lang tørkeperiode, var derfor gull verdt for oss. Neste mulighets-vindu ville ikke kommet før en gang mellom nyttår og påske. Det var derfor godt for oss å få gjort dette nå, avslutter en fornøyd senterdirektør.